fredag den 12. marts 2010

Konceptudvikling

Pyhh, sikke tiden flyver afsted.
Som tidligere nævnt har vi brugt rigtig meget tid på at få aftaler i hus vedrørende fokusgruppeanalyse. Vi er lidt ærgelige over at der er gået så meget tid med det, da vi ser frem til at komme rigtigt igang med at producere selve filmene, hvilket også tager tid!

Den seneste tid har vi brugt tid på at brainstorme idéer til konceptet bag filmene. Vi kom frem til at FingerPlanen jo er en del af Køge Bugt Planen, og her er det tommelfingeren der er tale om. Derfor kom vi på at vi kunne bruge tegnet "Thumbs up" som et slags kendetegn. "Thumbs up" er ens betydning med noget man synes om eller godt kan lide. Dette er noget velkendt og de unge bruger især udtrykket "synes godt om" når de begiver sig rundt på facebook. Derfor passer dette godt både på Køge Bugt Planen og de unge (målgruppen).

Vores første tanke var at vi ville få forskellige typer af mennesker/personligheder, til at sætte, eller selv vise tegnet "Thumbs up" på de ting i deres by, som de synes godt om. Vi ville fange og følge dem rundt forskellige steder i byen og samtidig få dem til at vise eller gøre noget sjovt, fasinerende eller noget de var dygtige til. Det kunne være alt fra en ældre dame der danser en lille dans, til et barn der synger en sang eller f.eks. en ung gut der laver fede tricks på sit skateboard. På den måde kunne vi vise byens gode sider frem (Som gerne skulle være en del af Køge Bugt Planen, få noget humor med, og fange folks reaktioner. Det er altid fedt at se hvordan andre reagerer når der sker noget uventet.

Men, men, men...
Vores ovenstående idé blev vi nødt til at arbejde videre med og udvikle. For vi kunne godt selv se at det nok ikke var helt så realistisk at kunne få noget godt ud af det. Det er svært og ikke mindst enormt tidskrævende at skulle fange folk, men samtidig også at få dem til at udstille sig selv foran et kamera og foran andre mennesker og opføre sig fjollet eller præstere noget. Især også når det er sådan et vejr som det nu er, gråt, koldt og kedeligt. Man kan hurtigt mærke forskel på folk når solen skinner eller hvis det er gråt og vådt. Folk gider helst ikke stå for længe udenfor og så er det endnu sværere også at få dem til at vise/gøre noget.

Så taget alt i betragtning kom vi frem til at lave det Vox Pop-agtigt. Vi vil udvikle spørgsmål til de tre forskellige byer (Greve, Vallensbæk og Avedøre). Vi fanger de unge mennesker rundt omkring i byerne og lader hver by svare på de samme spørgsmål. Spørgsmålene skal vise hvor meget de unge egentlig tror og ved om deres egen by og dens historie i forhold til Køge Bugt Planen. Vi vil stadig benytte os af vores "Thumbs up", her skal den bare fungere som point. Man kan udfra hvor godt man synes om sin by, give byen 0-5 "Thumbs ups", hvor 5 selvfølgelig er det bedste.

Vi har planer om at klippe det fedt sammen, med nogle fede effekter, bl.a. fast speed motion. Og selvfølgelig skal man blive klogere på, hvad Køge Bugt Planen egentlig er og blive bevidst om at vestegen faktisk HAR en kulturhistorie.

Vi er lige blevet færdig med at filme i Greve og har nu alt råmaterialet til denne film. Så nu gælder det bare Vallensbæk og Avedøre de næste par dage og efterfølgende står den på at få det hele klippet sammen til de endelige små film.

/Karina

Ingen kommentarer:

Send en kommentar