Så er vi 14 dage inde i praktikforløbet. Vi er kommet godt på plads og er blevet taget rigtig godt imod af alle herinde, det er rigtig skønt. Vi brugte de første dage på at finde ud af hvad Køgebugt planen helt præcist går ud på. Vi har derfor læst nogle bøger og søgt rundt på nettet. Vi har fundet frem til, at planen er en del af "Fingerplanen". Fingerplanen blev lavet for at undgå, at indre København ville blive udbygget lag på lag uden om bykernen. Derfor fremlagde egnsplankontoret i 1947 planen, som skulle få København til at udvikle sig, som fingre ud fra Københavns centrum, imellem disse fingre skulle der være kiler af grønne områder. Det var vigtigt for planen at der var nemt for de fremtidige beboere, at kunne komme hurtigt og nemt frem til arbejdspladser m.v. Derfor skulle hver by have deres egen s-togs station og man skulle kunne komme fra yderkanten af byen og ind til stationen på et kvarters tid. Dermed kom byerne til at ligge som perler på en snor, ned igennem fingrene.
Efter at have fundet ud af hvad planen rent faktisk var, gik vi videre for at finde frem til en målgruppe. Vi skal ud og have fat i de unge, de unge som har deres dagligdag, deres liv, deres hjem og deres venner i byerne. Vi har snakket om opgaven med de andre på praktikstedet og her fandt vi frem til, at vi muligvis skal have nogle kendte mennesker med, så vi kan fange de unges opmærksomhed. Vi er kommet frem til, at film vil være et godt medie at arbejde med i projektet. Det bliver dog noget af en udfordring at skulle arbejde så meget med YouTube, at dette medie mest bliver brugt som en slags søgemaskine. Vi skal derfor tænke en hel del over, hvordan vi får de unge til at se filmene, og hvordan vi får dem til at videregive dem.
Nu er planen, at vi skal have undersøgt noget mere om unges vaner på YouTube, og hvad en god YouTube film består af. Vi skal ud og have lavet nogle fokusgruppe analyser og sidst men ikke mindst, skal vi have taget en masse valg! Skal vi fokuserer på hele strækninger? Skal vi inddrage andre medier end YouTube? Skal vi indsnævre målgruppen yderligere? osv. osv.
Alt i alt har det været nogle rigtig spændende uger, selvom jeg glæder mig til at fokusere mere på indholdet af filmene og konceptet, i stedet for alle foranalyserne. Det er trods alt koncepter og sociale medier jeg aller helst vil arbejde med, så jeg glæder mig!
Sandra
Ingen kommentarer:
Send en kommentar